Av Magnus Ekstrand - 17 juni 2015 15:47

Det var bra att vi kom till Koya-san när vi gjorde men att åka tillbaka till Kyoto för att åka vidare till Kanasawa dagen efter var inte praktiskt. Vi sov länge och satt vi frukostbordet lite för länge. Men vi hann gå ut en sväng i Kyoto innan vi upp till ett tempel som vi gått förbi två gånger under de föregående dagarna: Yasaka-jinja. Efter det så gick vi tillbaka till shoppinggatorna utanför Kyomizu-dera och köpte lite souvenirer som vi missat dagarna innan. Efter det blev det rask march tillbaka till hostellet men vi han passera yasui-konpiragu där vi faktiskt träffade den första japanen som inte var trevlig och förstående när vi frågade om hjälp med att välja en skyddsamulett från templet. Kan vara att Christofer som frågade höll på att äta samtidigt(vilket är oartigt i Japan), det höll på att bli att jag köpa en amulett utan att veta betydelsen vilket inte alls känns rätt. Vi fick en halvdann förklaring vilket jag ska be någon annan översätta mer noggrant.

Vi spenderade 3 h att ta oss till Kanasawa och har nu landat på hotellet, ätit lite ramen(nudlar med buljong, grönsaker och kött), tittat på game of thrones och tagit en lugn kväll. Förhoppningsvis kan vi ta en lite mer aktiv dag imorgon med att se saker. Det verkar finnas en hel del här i Kanasawa, dock har vi 4 nätter här vilket kan vara lite länge. Antagligen åker vi vidare väldigt tidigt den sista dagen och kanske tar en tur till någon äldre närliggande by i närheten. Vi får se. Det verkar finnas tillräckligt med att fylla upp dagarna ändå.

Jag har även blivit modigare med att försöka tala Japanska och stödja det lilla jag kan med engelska. Det är kul att testa och de allra flesta i det här landet är väldigt förståeende och tålmodiga. I västa fall kan man dra till med "Simasen, watasiwa nihon-go hanashi-mansen" vilket med lite dålig grammatik betyder: ursäkta, jag talar inte Japanska. Slut för idag, imorgon blir det förhoppningsvis mer bilder.

Yasaka-jinja

Old streets in Kyoto

Pagoda, osäker på vilken   Bilder tagna på tåget på väg mot Kanasawa

Stor välkomstport utanför Kanasawa station

Små vattenfontäner som visar tiden, en sån klocka kan man ju också ha

Gata i Kanasawa

Av Magnus Ekstrand - 17 juni 2015 13:58

Något försenat men idag var en så pass ihoppknökad dag så att det helt enkelt inte blev av. Vi vaknade tidigt(06.00) för att gå på morgoncermonin tillsammans med de andra gästerna och munkarna i templet. Det var klockor, bjällror och mantror. Jag trodde faktiskt inte att de tre munkarna som höll cermonin skulle kunna få det så imponerande som de fick det men två formade ett bakgrundsmantra vilket återkom som refräng för att akompaniera den sistas mer markanta verser och stämma.

Efter det fick vi återigen en väldigt lyxig frukost som utgordes efter samma vegetariska koncept som gårdagen och det mesta smakade faktiskt väldigt väl. Det serverades i samma middagsrum med gårdagen där man satt på golvet på en kudde med ett antal små bord runt 20 cm höga framför sig med massa smårätter.

Efter en tidigt frukost så tog vi ett sista varv runt templena på Koya-san, vi gick till den stora ingångsporten till vilken man kommer till om man vandrar upp för berget och tittade lite i souvenirbutikerna innan vi började resan tillbaka till Kyoto. Resan gick som vanligt väldigt smidigt och vi anlände sent på eftermiddagen för att ta ett varv i Kyoto där vi besökte de gamla kvarterena i Gion och faktiskt fick se en Geisha.

Efter det gjorde vi något vi inte gjort i Japan tidigare, vi åkta iväg till hostelets pubb för att träffa lite andra människor. Vi träffade bland annat Mathew som lämnat sitt tidigare liv som lärare i Australien för att bli engelskalärare i Japan och levt här i 6 månader på en lön med 72kr/h. "I'm not getting rich or making too much savings but hell am I having a good time". Vi mötte även tre engelska läkarstudenter som precis blivit klara och skulle börja arbeta direkt efter deras 20 dagars resa i Japan. Det var trevligt sällskap och att fakiskt få prata med lite andra människor var en skön omväxling.

Daimond gate, ingången till Koya-san(Mt Koya)

En av väktarna vid Daimond gate

Tillbaka i Kyoto

Vi testade Kaiten sushi vilket är sushi som åker förbi på band så plockar man det man vill ha

Några av de äldra kvarteren i Kyoto

Gion, ett av de äldra kvarteren i Kyoto, det var i de här kvarteren vi fick se en Geisha. Lyckades dock inte ta någon bra bild

Hittade ett glasskaffe för att äta nattmacka innan vi gick till baren  Notera att det är Kellogs längst ned, räknas helt klart som nattmacka

Av Magnus Ekstrand - 15 juni 2015 13:51

Idag började vi dagen i Kyoto, fick skjuts med taxi till stationen och gav oss av mot Koya-san(Mt Koya) vilket är ett högsäte för en av buddistsekterna(shigon) grundad av Kobo Daishi. Resan dit var spännande, man köpte en biljett och åkte hela vägen från Osaka(till vilket vi tog tåg med JR rail pass) fram till nedan berget med 3 tågbyten, upp på berget med spårvagn och väl uppe på berget buss fram till tempelområdena, allt på en biljett. Det är mycket turister här uppe på berget vilket är förståeligt.

Något vi inte visste när vi bokade boendet var att den 15:e Juni var Kobo Daishis födelsedag. Detta resulterade att när vi försynt kom upp på berget vid två så var hela den lilla staden fylld av festivalföreteelser. Folk gick i traditionella kläder i tåg på vägen och halvdansade, halvuppträde enligt buddistisk tradition. Vi hann dock se en mycket liten del av festivalen eftersom vi kom upp så sent på bergen men eftersom det inte var något vi räknat med var det riktigt trevligt. Många av munkarna hade extra fina dräckter men jag vågade inte ta en bild utan att fråga och jag vågade inte heller fråga, jag njöt av att se istället :).

Väl framme till vårt boende för kvällen, en av templena så fick vi se exakt hur fint boendet var. Titta gärna nedan i bilderna men jag ska försöka beskriva det i text också. Vi bor i ett Shigon Budismttempel med en otroligt välanordnad trädgård utanför, det har även en egen trägård inne och en liten damm med Koifisk. Inne i templet är väldigt välbevarat och vi är välkomna att vandra runt inom vissa gränser. Vi har även ett privat bad där man kan bada i 40 graders vatten efter att ha dushat sig enligt japansk tradition. Vi fick även japanska traditionella kläder(Yukata) att ha på oss innanför templet, vår egen Kotatsu som är ett bord man sitter på golver runt och har en filt över knäna att dricka te runt. Middagen var baserad på Washoko vilket innebar att det var vegetariskt men även väldigt gott. Det är dock fortfarande vissa saker jag inte riktigt kan få migsjälv att äta upp allt av, speciellt inte sjögräs.

Vi hann med två tempel på eftermiddagen, dels Kongobuji som var det första templet  Kobo Daishi grundade och sedan Konpon Daito. Det finns så mycket att se i varje tempel så att beskriva allt blir svårt. Framförallt finns många väggmålningar som dekorerar de olika rummen inne i templena. Vi har sett många fina buddor idag, framförallt inne i Konpo Daito där det var 4 gyllende statyer av olika Buddatyper som säkert var 10 meter höga och täckta av guld. Det är mäktigt att gå runt och få vara en del av allt.

Som avslutning fick vi efter midagen för oss att gå genom en gammal gravgård fylld med familjeskrin fram till Kabo Daishis mausoleum. Det var en ganska spännande upplevelse eftersom vi gick längs en stenväg och längs massa sidospår och det var fullt av skrin överallt, det fanns ibland inga avstånd mellan minnesstenar, lampor och större skrin. Vissa var välskötta och hade offergovor och vissa var sedan länge glömda under ett lager med mossa. Jag tror att det är upp till var familj att sköta sin egen del. Längs vägen blev det allt mörkare och fåglar och nattdjur började röra på sig. Det blev faktiskt lite läskigt eftersom vi gått mycket länge, 20-30 minuter, och visste att vi hade minst lika länge kvar. Det blev inte bättre av att vi kom fram till ett skrin med en inskription på engelska där det stod att det fanns en brunn precis brevid i vilket det ryktades att man kunde avgöra om man skulle dö inom 3 år om man inte såg sitt avspegling i botten. Ingen av oss tittade, det var mörkt och vi såg knappt 2 meter framför oss utan lyktorna som fanns längs stenvägen. Vad är ens syftet med en sådan brun? Turistattraktion? Knappast. 10 minuter senare kom vi fram till mausoleumet vilket hade över 10 000 tända lampor till minne av Kabo Daishi. Det var väldigt vackert och vackrare eftersom vi fick njuta av det helt själva i nattmörkret utan en massa andra turister.

Nu är jag tillbaka inne i templet där det, tro det eller ej, finns internet. Jag är väldigt nöjd med dagen även om det känns som att mycket har gått åt till att ta oss fram och tillbaka till ställen. Men med festivalen och det otroliga trevliga boendet så känner jag mig ändå nöjd.

Vägen till Koya-san(Mt Koya), många trädgårdar hade risfält utanför

En av stationerna på slutet av resan, verkligen ute i brushen nu :)

Cable car upp på själva berget

Helt plötsligt massa människor som går och gör traditionella rörelser synkroniserat på gatan

Mer och mer kom förbi och många olika danser/rörelser, det verkade som att varje tempel var representerat

Fanns även sådant här :)

Vårt rum med traditionella japanska sängplatser och en kokatsu i bakgrunden, utanför finns en väldigt vacker trädgård med damm

Stället vi bor på :)

Ingång till Kongobuji

inne i templet fanns en mängd blomsterarrangemang dagen till ära, jag tog en bild på den jag trodde mor min skulle gilla bäst

Största stenträdgården i Japan, ska tydligen föreställa två drakar som dansar

besök till en av de många buddastatyerna i byn

Konpon Daito(great pagoda) med fyra gyllende buddor innuti. Har tydligen brunnit ner 5 ggr pga blixtnedslag men de fortsätter att tålmodigt bygga upp den igen

Traditionell klädsel inför middagen

Staty på Koko Daisho själv

Lyktor längs gravplatsen för att leda vandrare rätt

Koko Daishos mausoleum, han anses inte död utan att att gick in i ett meditativt tillstånd och fortfarande exsisterar inom denna värld och den andra

Massor med lampor som gjorde sig riktigt bra i nattljuset

Buddor där man kunde offra/hälla heligt vatten på för att de skulle ta hand om familjemedlemmar som gått vidare, jag hittade två som jag gillade bäst och bad ett tag.

Avslutning av kvällen inne på templet med te och japanskt godis(består av bönor vilka inte alls smakar godis)

Av Magnus Ekstrand - 14 juni 2015 15:37

Idag blev det en intressant vandrardag, vi begav oss till Fushimi-Inari Taisha shrine vilket är ett tempel med en massa Torii dörrar på rad, och när jag säger massor menar jag massor. Vad är då en torii dörr? Jag vet faktiskt inte helt men det har en religös betydelse och vanligen finns EN(1) dörr för inträde till varje tempel. Det bestod av en vandring uppför trappor under dörrarnas eviga närvaro och en ganska vacker utsikt över kyoto från olika utkikspunkter.

Efter det så gick vi ner till  Kiyomizu-dera vilket var ett tempel där vi testade att lyfta järnstavar som de som kommer till helvetet får lov att bära.Jag tog dessvärre ingen bild men det krävdes både mig och Christofer för att rubba den. Vi gick även upp till kärlekstemplet där man för att få tur i sin kärlek kan testa att gå i blindo mellan två stenar för att få tur i sin nästa relation och hitta den rätta. Det fanns även en massa små tempelböner i form av påsar(finns överallt på alla tempel) för förhållanderelaterade saker så som födsel, graviditet, giftemål och många barn. Helt klart intressant! En av de roligare grejerna vi gjorde var att ta av oss våra skor för att gå ner i en underjordisk område där man följde en lina med budda kulor med vänster hand. Man skulle låta sig vara ensam i sig själv och låta sig utrymma ens helhet för att sedan med hjälp av budda - ljus i slutet hitta och se sig själv. Man fick även ta på en helg sten som representerade födseln och om man önskade något och hade vilja nog att genomföra det så skulle man få gudarnas hjälp.

Något som jag också har lärt mig skillnaden på idag är budism och shinto. Shinto är grund"religionen" i japan vilket tillåter en mängd gudar vilket gör att många andra religioner kan finnas tillsammans; buddism är enklast och mest integrerad med shinto men det exluderar inte att kristemdom, islam och andra religioner kan finnas tillsammans med shinto.

Efter detta gick vi till Kiyomisudera(stavning?) där vi besökte en mängd affärer och jag köpte en del souvenirer. Jag måste hålla lite väskuttrymme öppet dock men än så länge är det lugnt.

Kvällen avslutades med lite lugnt häng på vår egen våning och en enklare restaurangmiddag med föräldrarna. Imorgon ska vi åka söderut till mt Koya som är högsätet för en av budistvarianterna i Japan. Det kommer bli så häftigt!!

Den allra första Torii dörren till Fushimi-Inari  Taisha

Hela vägen upp på berget

Nedskrivna böner lämnade till templet

Börjar på Torii dörrs vandringen

Mer torii dörrar

jag :)

På vägen upp finns något som måste vara familjeskrin, vissa var välbesökta andra inte

En av templena på väg upp mot toppen

Vägen ner till det mörka rummet där man lämnar sig själv åt mörkret

Det största templet på vägen upp mot toppen  Affärgata utanför templet

Vanlig mindre gata :)

Hotch jobb blir allt större, dagens nyköp är en vit räv för tur och en blå hexagon för seger, jag vet inte riktigt på vad jag ska segra men den var unik för templet

Bild med vår värdfamilj, Chii-san och Toshi-san(förkortningar av deras namn + hederstitel). De har varit de bästa värdarna, helt ärligt de bästa, som man har kunnat önska sig

Av Magnus Ekstrand - 13 juni 2015 16:08

Det var ett tag sen jag skrev. Det märks på mitt bloggande, förhoppningsvid blir det bättre under resan och vartefter jag blir mer effektiv och slipper stressa med inläggen. Det är fulla dagar hela tiden vilket är underbart och idag var nog den bästa dagen hittills.

Vi fick en betald privat hyrtaxi beställd, en man vars namn är Toshio Nakamura spenderade dagen med att skjutsa runt oss till Tokyo, öppna dörrar, vara artig och berätta om stadens kultur. Tydligen hade han även guideat Gorbatjov, Bill Clinton och Bill Gates. Han var den perfekta guiden, alltid artig, alltid trevlig, påläst om allt(t.o.m svensk historia). Allting betalades i förväg och han ordnade t.o.m med mat och en sidotur med springvagn. Vi tar det i ordning :).

07.30 västerländs frukost med rostbiff, sallad, potatis och mera. 08.30 upphämtning med taxi och färd till ett zentempel- Ryoan-ji. I det templet fanns två saker som gjorde ett stort uttryck, det ena var en sandyta anordnad med 15 stenar som man kunde får runt och sitta ned. Saken var den att var du än satt runt området kunde du aldrig se alla 15 stenar samtidigt, det fanns dock en lite mindre model där man kunde stå uppifrån och se alla. Detta skulle representera att hur man än positionerar sig i livet kan man aldrig se dess helhet, endast från himmlen kan man se livets helet. Sedan fanns det ett brunslock med ett fyrkantigt hål med fyra tecken runt. Tillsammans med hålet bildar tecknen en mening "I know just enough"/"I learn only to be content" vilket syftar på att det är omöjligt att kunna allt och att man kanske får finna sig i att ha luckor.

Dessa två meningar har jag funderat på under hela dagen och kommit fram till en teori. Japaner anser sig inte vara perfekta. Det vi ser som en perfektion är en medvetenhet om att alla människor felar och en vilja att därför göra så noggrant som möjligt. Det finns egentligen ingen vilja att utföra något bättre än någon annan eller att uppnå perfektion, bara att det ska vara så bra som möjligt. Jag vet inte om jag uttrycker det så bra just nu kl 23:30 på kvällen :).

Efter det åkte vi till Tenryu-ji ett annat tempel som hade ungdomens källa(vilken jag dessvärre inte drack av) och en stor bambuskog genom vilken vi fick skjuts med springvagnar. Vi satt alltså i en vagn med en person som drog oss. Helkonstigt men oj vad trevliga personerna som drog vagnarna var. Nästan perfekt engelska men den vänliga inställningen var öppen av det. Under den korta tid min chaufför Mayu körde mig han vi diskutera en hel del om Japan och att åka utomlands. Jag är glad att vi lät oss övertygas att göra det även om det kändes konstigt och kanske lite onödigt.

Därefter åkte vi till det gyllende templet vilket kanske är ett av de största prålbyggerna i Kyoto, det är ett tempel klätt med 108 mm guldplattor vilket skulle symbolisera människans 108 fel. Templet var i sig en stort och vacker syn där det speglades i en nära anläggd sjö och i en närliggande trädgård hade vi en kort traditionell tecermoni med Toshi som guide.

Därefter blev det Nijo-jo vilket är ett högsäte för Shugun vilket är den övresta militära ledaren i Japan. Det är också här där näktergalens golv finns. Det är konstruerat med spikar som tillåter golvet att rotera och skapa ljud så när man går över det så skapas ljud. Det var lite svårt att avgöra när man var 100+ personer som gick på det men vi tog Toshis ord för det. Vi såg även många av de traditionella kläderna och en intressant detalj var att de olika herrarna över provinserna(feudal lords) fick lov att ha speciella kläder på sig vilka har långa ärmar bakåt vilka används för att kliva på om de plötsligt skulle börja närma sig Shugun med fel avsikter.

Sist men inte minst klämde vi in Ginkaku-ji(Silvertemplet) där vi mest tog en stressad rundtur och några fotton eftersom vår tid med Toshi höll på att ta slut. Vi fick en bild med honom för minnet dock vilket var perfekt.

Väl tillbaka hos vår värdfamilj var det bara att duscha och sjunka ner i soffan en timme för att sedan gå på en finare traditionell japansk restaurang med Kyotospecifik mat. Vi tillbringade inte mindre än två och en halv timme med trevligt konversation och minst tio olika mindre maträtter. Det mesta var fisk och skaldjur och jag var osäker om jag skulle kunna tycka om det eller ens kunna äta men jag måste säga att det faktiskt överraskade mig positivt! Kanske inte det jag skulle beställa själv i framtiden dock.

Nu sitter jag här och bara njuter av att dagen blivit så bra och att det faktiskt inte känns fel för oss att ta emot det här från vår värdfamilj. Vi har under middagen och dagen lyckats visa vår tacksamhet och jag tror att de förstår exakt hur tacksamma vi är. Idag är ännu en spännande dag, vi ska ut och kolla lite mer i Geisha kvarteren och gå på marknader så det är nog läggdags.

Utanför dagens första tempel, Ryoan-ji

Anläggningen med 15 stenar

De 15 Stenarna sedda från "himmelen"

Speciell dörr in i templet endast för kungligheter(presidenter äga ej tillträde)

Rofylld trädgård

Guldtemplet Kinkaku-ji

Guldtemplet speglat i dammen

Fiskarna här lärt sig på vilken sida av dammen där de får mat

Springkärror, det finns ett japanskt ord för det men det ha fallit bort ur minnet :). Maya min chaufför var otroligt trevlig

Del av turen

Del av springturen

Matdags! Okonomiyaki där man har en varm platta framför sig och det är tänkt att man själv ska laga till en ris, kött, grönsaksröra samt omelett. Vi fick hjälp dock

Ingång till Nijo-jo, Shogunens palats

Närbild på själva ramen, otroligt väldgjord. Notera att ena fågeln har öppen mun och andra stängd. Detta gäller tydligen allmänt för alla karaktärer som finns vid ingångar.

Ginkaku-ji(silver) templet, dagens sista och något genomskyndande resa

Jag, Anna och Toshi vår chaufför

Av Magnus Ekstrand - 12 juni 2015 14:13

Dag 4
Ojojoj. Vi har precis kommit fram till vår gästfamilj i Kyoto. Det är Marinas, en japansk läkarstudent som varit på utbyte i Sverige terminen innans, föräldrar. Vi har blivit hämtade med taxi, fått artig konversation samt en hel våning av deras hus för oss själva. De har dessutom bokat en privat taxi för oss imorgon och köpt busskort åt oss dagen efter. Det är väldigt överväldigande och jag hoppas vi uttrycker vår tacksamhet på ett bra sätt. Det är rätt spännande och det är tur att Christofer talar så mycket japanska som han gör. Det bor även en liten farmor/mormor i huset som inte talar någon engelska alls men som tassar runt och är otroligt artig mot oss och lite halvförsynt talar med Christofer på japanska.

I övrig har vi åkt shinkansen hit. Det var häftigt, men mest för att jag intalat mig att det var häftigt. Annars var det precis som ett X2000 fast snabbare, mer benutrymme och en bockande konduktör. Jag halvsov och halvtittade ut genom fönstret men för det mesta kändes det mesta som vi åkte förbi rätt alldagligt, men ser dock helt klart att det är i ett helt annat land vi är Vi har även gått runt i Asakusa där det fanns ett gigantiskt tempel med marknad utanför. Det sprang även runt en mängd skolklasser vilka verkade ha i läxa att interagera med utlänningar på olika sätt. Jag fick ge en signatur till en mindre kille och Christofer blev intervjuad av en elev som pratade otroligt bra engelska(tänk som modersmål).

Dag 3
Vi började med att besöka nördkvarteret nummer ett i Tokyo - akihabara. Det innebar en otroligt mängd affärer med blinkande och talande skyltar och mer figurer, böcker, spel och allmänt merchandise än jag sett i mitt liv tillsammans(inräknat konvent). Det häftigaste att se var den enorma mängd figurer som fanns men också att gå runt i något som verkar ett oändligt bibliotek med bara manga. Helt klart en upplevelse. Det är bra att vi gjorde det här i början så att jag lyckades hålla mig från att köpa med de "få och små sakerna" som jag hittade överallt. Jag "råkade" få med mig en artbok dock. Sen gick vi till Meiji-jingu vilket är ett tempel i Yoyogi park. Det var mitt första tempel och det blir nog fler sådana. Saker jag lärt mig om templen: Gå i sidan av de stora Tori dörrarna, mitten är för gudarna, tvätta händer och mun i det rena vattnet utanför, kasta pengar -> buga -> klappa två gånger för att åkalla gudarnas uppmärksamhet vid altaret -> be. Det finns även en mängd mindre talismaner som man kan köpa för olika syften: kroppslig och mental hälsa, tur, trafiksäkerhet, resesäkerhet, tur inför inträdesprov och massa annat.  Slutligen tog vi oss till ett utkikstorn där man fick åka upp till 45 våningen och vi avrundade kvällen med att titta på stadens ljus i skymningen.

Gata i Akihabara

Affär, väldigt platseffektiva, ibland fick man stå i sidled för att komma in i hyllorna och gå ut och vända på sig för att kunna kolla på andra sidan.

Några av figurerna i affärerna

Figurer med mer västerländsk inspiration

Lite Disney

Gata i Akihabara

Jobb eller nöje? Filmad och fottad blev han i.af

;

En av de religösa portarna, man ska bocka innan man går in och inte gå i mitten

Lite natur :)

Sakebryggarnas gåvor till Meiji-jingu

Meiji-jingu templet i sig

Baksidan av storstaden, kartongerna och pressäningar som syns längs staketet är hem för ett fåtal olyckliga

Matutlämning

Tokyo från 45:te våningen

Rökig bakgata med massor med små restauranger med plats för 4-30 personer längs hela gatan

Trångt? :)

Ser rätt mysigt ut ändå

Natbild på gata

Tempel Asakusa, lite större och mer komersiellt än det andra

Buddastaty

M

Väktare till tempel

Templet i sig

Röken som syns är helande rökelse, bara att vifta mot var du har ont/problem

Skor för gud om han skulle komma förbi, är de borta vet man att gud varit där

HBQT rörelse?

Kanske vem vet, tog en bild för säkerthetsskull

Ramune för ca 8 kr, alldeles lagom för mig

På tåget mot Kyoto, en talisman från vardera tempel för mental och kroppslig hälsa

Av Magnus Ekstrand - 11 juni 2015 01:28

Nu har jag landat i Tokyo, kommit fram till hostelet efter lite virrande och fått en ordentlig första dags tur.  Jag sov inget på planet så jag har i princip dygnat men det är så mycket nya intryck att jag hållit mig vaken ända fram tills klockan tio på kvällen.

Idag följde jag mest med och namnen och ställena är rätt sammanflytande för mig. Vi började med att åka till Ueno och gick genom ett område som kallas ameyoko(amerikanska byn) och sedan vidare till iidabashi där vi besökte fin trädgård Koishikawa Karakuen gardens för att avsluta i ett stort handelsområde: Shibuya. Dagen har mest varit in och ut ur butiker och att bara gå runt storögd och titta på alla blinkande skyltar, skyndande Japaner och allting som är nytt. Det finns så mycket kultur att smälta så att det är otroligt. Det känns som att det finns en helt annorlunda mall för hur man står, går och interagerar.

Bugandet är inget att underskatta. Varje gång bussen som jag åkte till hotellet stannade gick personal som stod utanför på busshållsplatsen in efter alla satt sig, tackade för att vi åkte med deras bolag och bockade. Totalt 5 gånger bara under den bussresan. Personerna bockar dessutom av respekt för busschaufören vid ankomst och avresa från anhållsplatsen. Man får även en bockning varje gång man köper något(även av mindre värde) eller en person ber om ursäkt(vilket händer en del).

Förutom detta finns personal vid många övergångsställen i blinkande uniform med en rödlysande batong som styr både gång, cykel och biltrafik. Alla små saker som kan ordnas med extra personal har i princip gjorts det, det finns alltid personal vid alla tågstationer, inne i butiker och även bara stående i områden där turister rör sig.

Det är en annan kultur här helt klart och jag kan inte göra annat än att le och njuta.

Buss till Hostelet

Första intrycket av gatorna i Tokyo

Christofer guidar och rekomenderar konstiga produkter så som "Calpis"

Vi tror att vi fick på kläderna rätt. Beroende på om höger/vänster är överst är det alldagligt eller begravning. Kan lätt bli akward...

Fullmånsbron(när den speglas i vattnet)

Lite natur

Shubuya crossing 1

Shubuya crossing 2

Shubuya crossing 3 - Är tydligen mer packat under rush hour

Många restauranger har förutom personal som hjälper dig en automat för att snabba på och förenkla pengahanterande

Nudlar som faktiskt var mättande och OTROLIGT goda! Kraftig buljong- och köttsmak

Spelautomat i arkade, man sitter och opererar en robot via två spakar och pedaler. Christofer och jag testade tillsammans, heeeelt knäppt och väldigt roligt.

Affärnamn i ett handelscenter, ursäkta?

Tokyo på kvällen

Av Magnus Ekstrand - 11 juni 2015 00:53

Hej allihoppa, här kommer en massa text. Jag hade glömt bort hur mycket jag tyckte om att skriva, ni får dessvärre stå ut med det.

"You bag is checked all way to Narita" - Jaha? har vi stått här och väntat helt i onödan? "And actually I do not know if you can make your flight anymore, it leaves in 15 minutes and you have to go through security and customs".

Känslan kan inte beskrivas i ord. Jag och min nyfunna bekantskap Daniel en annan kille som jag mött på Arlanda och bondat lite över att vi båda ska till Japan i nästan samma tidsperiod exakt samtidigt håller på att missa vårt bytesplan. För att jag inte kollat upp hur mina väskor var checkade. Vi springer. Jag och den 26 årige modedesignern från London springer så snabbt vi bara kan. Genom sequritylinjen, ingen kö perfekt. Personalen frågar mig något, "do you have any liquids?" varpå jag svarar "öh, vänta ja, men du kan slänga den" på svenska. Hon ser förvånad ut men slänger flaskan. Självklar piper det när jag går igenom metalldetektorn, men jag ler och gör mitt bästa för att se ut som världens trevligaste och mest stressade person. Det funkar, 4-5 s sedan nöjer sig killen. Jag bara välter ner allt i väskan igen, hittar min gate och börjar springa. TUSAN, Daniel är inte med med, jag ser mig om. Han är inte igenom än, jag tar det bästa beslutet på hela dagen och väntar 5, 10 och 15 långa sekunder tills han dyker upp. Jag viftar med armen mot gateskylten och drar iväg i mina längsta orienteringssteg, jag ser att han följer efter mig med sin MacBook i högsta hugg och väskan i andra handen.

700m terminallöpning med familjehinerbana och 10 sekunder tullsamtal senare kommer vi flåsande fram och ser att sista personen just blir incheckad. Vi glider in till incheckningen och helt plötsligt sitter jag helsvettig brevid en japansk dam som tittar lite missnöjt på mig. Bra start, men vi hann. Hade jag fått oss att missa både mitt och Daniels plan hade jag aldrig förlåtit mig själv, men det gick bra, den här gången i alla fall. Ibland känner man sig som världens mest korkade person, men det går inte att göra så mycket åt och man får vara glad att det gick bra i slutet. Utsikten från planet är fin i.a.f