Alla inlägg den 4 juni 2017

Av Magnus Ekstrand - 4 juni 2017 18:25

 

Dagen började väl ganska bra. Klinikfest med Kariologen på Platå i Linköping . 23:00 tackar jag för mig, åker hem och packar det sista i väskan 04:00 gick bussen till Arland. Martin väntar och vi gick direkt till incheckning, spända på att eventuellt åka buisness. Men icke, vi hade bara fått halva klädkoden och mina svara jeans och färglada sneakers var på helt fel. T.o.m Martin som var lite mer välklädd fick kritik. Men vi fick dock en chans att fixa till det. På 30 minuter shoppade vi båda ett par chinos och ett par snyggare skor, utan att egentligen veta om det skulle vara nog för att uppfylla standarden. Vi ställde oss vid gaten, jag såg ungefär ut som ni ser ovan. Kanske lite mer stressad då vi löpt 600 m för att hinna med incheckningen.


 

Men vi slapp bli fattigare för ingenting. Uppgradering på båda delresorna. Att sitta och vänta på att gå ombord och undra över vad det här med buisness egentligen var. Och om det var värt de ca 3000 kr vi spenderat.

 

Men mjodå. Större och bekvämare stolar än vad man kunde tänka sig. Champange, cognac, drinkar och otroligt god mat när man än ville ha det. Förutom detta en uppassning som man nästan inte kunde tänka sig. Båda flygen blev från väntetid till upplevelser i sig.

 

Bild på båda oss, jag var inte lika galen som jag ser ut och Martin var inte lika trött men jag tog bara en bild...

 

Förrätt med hummus, 3 olika bröd, sallad och valfri dryck till.

 

Huvudrätt med torsk och potatis. Gott!

 

Ankomst till Vietnam, enligt väderrapport regn den närmaste veckan men enligt väderrapporten omgångar av 10-30 minuter med allt från småskurar till skyfall


 

Vi tog taxi från flygplatsen efter att jag bråkat nästan 20 minuter med en bankautomat innan jag äntligen fick ut pengar. Tur var väl att vi ganska snabbt bestämt oss för att köra MC själva förmodligen var en dålig idé. Jag tror aldrig jag sett folk köra så nära varandra och nästan helt mota varandra mellan filerna. Mopederna åker mellan som små fiskar. Man tutar inte bara för när någon gör något konstigt utan också för att berätta för världen att man finns och att man kommer att köra på oavsett vilka marginaler som ges.  En mopeförare väljer för en gångare om den inte behöver stanna. Gångaren går så länge trafiken klarar av att väja. Övergångställen är endast samlingsplatser för att ta sig över. Ingen förur för gångare finns. Bilar respekterar varandra men tutar om man är oense om förtur. Bussar och lastbilar gör nästan vad de vill så länge de inte aktivt prejar ut någon annan. Lätt kaos är det enda sättet att beskriva det på, men trots det fanns det ändå någon rim och en reson vilket var ganska fascinerande.

 

Inte vad det så få mopedförare heller...

 

Regnskydd, tror det här bygger ganska mycket på tillit...

 

Efter att ha kört genom staden ca 30 minuter kom vi fram till hotellet. Men innan så körde vård chaufför ca 40 meter för långt och bestämde sig för att det var bättre att backa 40 m på en enkelriktad gata istället för att köra kvarteret runt. Jag tror inte jag varit så stressad av att chaufören jag åker med blev tutad på i mitt liv. Förutom detta tappade jag ocå min kamera i sätet när jag gick ut. Men Perry, vår värd och guide på hotellet löste det hela enatående och ringde två samtal och sedan dök taxichauffören upp med kameran utanför hotelldörren. Ibland ska man ha tur!

 

Utsikt utanför hotellrummet 1

 

Utsikt utanför hotelrummet 2  

Martin är inte alls trött...  

Vilopaus.  

nr taket delvis består av en plastskiva kan man ju undra lite...

Utforska de mindre gatorna!   

Testa Vietnamns nationalrätt, Phó. För mig blev dett biffbullar, nudlar och en kokosnötsolja. Book testade både de starka kryddorna och något som såg misstänkt likt en japeno men som lämnade både honom och mig hostande efter en smakbit.  

Fortsatt utforskning, vi gick förbi två marknader men jag tog inga bilder därifrån. Imorgon ska vi se Cu Chi tunnlarna som användes under kriget.

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards