Direktlänk till inlägg 9 juli 2015

Dag 30 Ur stormen in i tyfonen

Av Magnus Ekstrand - 9 juli 2015 10:12

06.00 igen, jag gick direkt till bussen som jag bara hade få riktlinjer till men hittade ändå. Den var sen och skulle ankomma sent till flygplatsen men jag hade otroligt mycket marginal. I bussen pratade två människor högt på engelska och ett par barn skrek "bye bye" till någon som bussen lämnat bakom sig för länge sedan. Jag sov ändå. Jag kollade lite souvenirer på flygplatsen och checkade in tidigt för att sätta mig ner och läsa. På tv gick en dokumentär om hur pass effektiv japans äggfabriker var, hönsen levde så tätt packade att de gick på varandra men det verkade inte intressera dokumentären speciellt. Viktigare var hur många ägg som producerades och hur pass noggran deras kontroll av kvaliten var. Efteråt dök det upp ett tv inslag som liknande där en stor vindmassa närmade sig ett par ovetande öar. Min hjärna filtrerade flitigt bort det som en förklaring av hur stormar uppstår och vägrade i studen erkänna att öarna skulle kunna vara Okinawa.


Efter två väldigt smidiga flyg så anlände jag till Okinawa och tänkte att jag skulle vara duktig och se till att planera inför resan till Zamami. Jag gick till informationen och fick det dåliga beslutet. Inga färjor, tyfon på väg, dessutom skulle flygen från flygplatsen börja ställas in från och med imorgon. Jag frågade ändå ut den stackars flickan om allt som fanns att göra på Naha och insisterade på att hon pekade ut den enda stranden i staden. Jag hade åkt hit för att ligga och sola på en strand och den planen tänkte jag inte ge upp förrän jag blåste bort från stranden. Väl på hotellet började det sjunka in vad informationen faktiskt innebar. Jag undrade om det kanske skulle vara bäst att lämna ön bakom mig och åkte tillbaka till flygplatsen för att kolla av läget. Personalen var villig att boka om min biljett men alla flyg innan de började bli inställda var fullbokade. Såklart... De hänvisade mig till andra flygbolag om jag ville åkta tidigare. Fine. Jag kollade, ett bolag hade biljetter, perfekt, jag kunde saka hostelavgiften för ikväll, ta smällen för avbokningsavgiften på det andra men ändå komma härifrån. Tills jag såg priset. 50 000 YEN(3500 kr), mer än jag betalat för båda flygbiljetterna från Sapporo och tillbaka till Tokyo.


Jag satte mig ner och funderade om det verkligen var värt det eller om jag skulle ta ett par lugna dagar här och faktiskt bara vara under stormen. Hur illa kunde det vara? Klockan var nu 20.00 och jag hade ännu inte ätit middag. Jag insåg att åka till Tokyo nu och anlända utan bokning kanske inte skulle vara så bra det heller. Jag beslutade mig för att stanna här och göra det bästa av situationen och åkte tillbaka till hostelet.

 

Lyfter från Sapporo New Chitose Airport, personalen ställde sig och vinkade  

Flyger över landskap jag tidigare tågat över, jag tror att jag såg Hakodate  

Stad, troligen inte Hakodate  

Efter ett byte i Osaka var vi ute över havet och närmare Okinawa såg man brytningar i vattnet  Vackert att se molnen med deras skuggor på havet


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Ekstrand - 25 juni 2017 17:04

First of all. Thank you all for reading. This will be the last day that I record for my Vietnam travels. It's been a great trip but I am really looking forward to returning to Sweden. This could well be noticed since we spent most of the day just tak...

Av Magnus Ekstrand - 25 juni 2017 08:00

We arrived abou 04:30 am to Hanoi and went directly to the hotel. The gates was barred but there was a doorbell which we rang 3 times before a drowsy looking guy opened the door. Much to our amazement we were allowed to check in at this time and we s...

Av Magnus Ekstrand - 23 juni 2017 13:55

So today we yet again had a private driver to drive us to some of the scenic points of the area. This happened to be the Love and Silver waterfall as well as the Fansipan mountain. The Love waterfall was the first and it was a really nice view. There...

Av Magnus Ekstrand - 23 juni 2017 04:40

So we arrived to early. The train stopped in Lao Cai which is a village close to Sapa. I was a bit curious on how we would actually get to Sapa from here but it didn't take long until we had a ride for 50 000VND(which is nothing). Directly after bein...

Av Magnus Ekstrand - 22 juni 2017 15:27

We woke up, fortunantly without any sign of cockroaches in our cabin and had a below average breakfast. After this we had some leisure time before the crew dropped us at a pearl museum. It feautured some monitors, a guided tour about pearls and oyste...

Skapa flashcards