Alla inlägg den 6 juli 2015

Av Magnus Ekstrand - 6 juli 2015 15:23

Jag lämnade Anna på hostelet för att dra mig mot Sendai. Jag hade underskattat tiden det tog att komma ned till Tokyo station där jag skulle hoppa på Shinkansen mot Sendai och fick lov att köra lite tunnelbanerace. I slutändan kom jag ändå fram med hela 15 minuters marginal och hamnade t.o.m en bit fram i kön för att kliva på tåget. Tåget anlände 10 minuter tidigt på vilken tid 2 städare per vagn(x18 vagnar = 36 st städare) sprang in och rensade tåget från skräp och gjorde iordning det för en ny resa.

 

Väl framme i Sendai bokade jag biljetter för morgondagens resa till Hakodate och tog mig fram till turistbussen efter att ha gått runt centralstationen ett tag. Sendai centralstation var större än jag väntade mig. Men trots allt har jag varit i väldigt få små Japanska städer hittills. Jag köpte en dagsbiljett för bussen och ställde mig att vänta bland resten av resenärerna. Efter ett tag skramlade en ålderstigen buss som var så retro att de måste ha använt en bättre begagnad modell för att få den så autentisk som möjligt.

 

Mitt första stopp blev Zuihoden mausoleum vilken var viloplats för Date Masamune som varit en av de mer gynnsamma och utvecklande krigsherrarna för Sendai långt tillbaka i tiden. Hans grav bestod av en vackert målad byggnad och jag vågade ta ett foto eftersom resten av turisterna som gick förbi också gjorde det. Jag vandrade ett tag och njöt av den japanska naturen och de enorma träden för att sedan åkta till Sendai Castle site. Bussen som kom fram nu blev så packad av alla som ville med att det påminde om Tokyo Metro. Lyckosamt nog var det bara två stationer.

 

Jag steg ur bussen och hörde direkt en väldigt trevlig musik, kollade inte ens kartan på området utan gick i dess riktning. Det var olika dansargrupper som turades om att uppträda. Alla var otroligt duktiga och temat verkade vara solfjädrar med två färger, en på vardera sida, som synkroniserades mot de andra i gruppen tillsammans med avancerade danssteg. Tillsammans med den rytmiska musiken var det en av de mest intressanta sakerna jag sett här i Japan så länge och dagen kändes ganska lyckad redan där. Jag gick vidare efter att ha tittat ett långt tag och hittade en staty av Date Masamune, men mer än så hittade jag en vad jag skämtsamt skulle ha kallat för en mysko typ. Han var klädd i traditionell yukata, hade ett kors runt halsen, två svärd på vänster sida, traditionella japanska sandaler och en cowboyhatt. Han sprang även runt och erbjöd sig att ta foton åt och med folk, visade sig vara en trevlig snubbe efter vi pratat lite lätt på engelska.

 

Jag gick vidare till ett tempel och till slottsmuseet men missade faktiskt helt den del av slottet som blivit restaurerad. Det gjorde inte så mycket eftersom jag var ganska nöjd ändå, i shoppen till slottsmueseet frågade personalen var jag kom ifrån och fem minuter senare sprang en av dem förbi med ”a gift” vilket var en vikt papperssvala och en nyckelring med reklam för deras årliga festival. Trevligt folk helt klart.

 

Jag åkte vidare för att stanna vid Osaki Hachimangu shrine som upprättats under Date Masamunes tid. Byggnaden gick i samma tema som hans grav och var otroligt fint målad och vacker, Jag testade för första gången att ringa i klockorna vid templet för att få bort allt ont och dåliga känslor inom mig, jag vet inte om det fungerade eftersom jag redan var på ganska bra humör och inte kände så mycket dåligt förutom en mage som var lite upprörd över att inte ha fått lunch.

 

Jag åkte till en sista station som var Miyagi art museeum vilken hade en speciell utställning vilket jag lika gärna kunnat skippa, men resten av museet var intressant. När jag skulle hämta min väska pekade både flickorna på Hotch och undrade vad han var för något, när jag berättade att han var från Japan men köpt i Sverige fick jag det numera välkända ”eeeeeeeh” som svar vilket kan betyda ”wow va coolt” eller ”jag fattar inte alls vad du säger” beroende på betoning.

 

Jag återvände till hostelet fick riktlinjer till en restaurang vilken jag totalt missade och handlade middag på seven eleven istället. Jag tittade på några avsnitt evangelion för att sedan lägga mig otroligt tidigt för att kunna komma upp klockan sex dagen efter för att fånga tåget klockan åtta. Resa solo är inte så illa.

 

Dagens tåg, Hayabusa, det färggladaste hittills  

Runt stationen i Sendai fanns en upphöjning så att fotgängare kunde gå ovanför trafiken. Intressant idedse  

Vandring uppåt mot Zuihoden  

Nihon gate(nirvanaporten) upp till själva mausoleumet  

Vacker utsmyckat med många detaljer på alla sidor, kändes lite konstigt att ta kort på...  

Naturen runtom var väldigt vacker den med  

Första dansgruppen på slottet  

Andra dansgruppen


  Kort bit av dansen

 

Staty av Date Masamune  

Jag + mysko snubbe  

Han var otroligt trevlig dock! Gjorde nog flera människors dag.  

Dags att ta skrammelbussen vidare  

Nästa stopp blev Osaki Hachimangu Shrine   Intressant ingångsport, man skulle gå som pilarna visar till vänster, oklart varför då jag inte läser japanska  

Dörren till strax innan templet  Lokala spritbryggarnas gåvor/reklamplank  

Själva templet, lika välmålat som mausoleumet

Ovido - Quiz & Flashcards