Alla inlägg den 4 juli 2015

Av Magnus Ekstrand - 4 juli 2015 14:02

Det blev Kamakura och jag är otroligt glad för det. Vi åkte tidigt på förmiddagen och ankom till Kamakura lagom till lunch. Vi vandrade gatan upp till Tsurugaoka Hachimangu vilken var fylld av affärer och restauranger. TIll mat fick vi en kinesisk soppa med vild anka, grönsaker, nudlar och lite guldflagnor. Allting blir bättre med lite guld i sig verkar det som. Vi anlände till Hachimangu vilket var ett väldigt vackert tempel med mycket historia runt. Vi gick in njöt av stämningen för att sedan ta oss vidare. På vägen ut köpte Anna annanas på pinne och blev utmanan på sten-sax-påse av ståndsägaren varpå hon vann en extra annanaspinne åt mig.


Efter det åkte vi till Daibutsu(Great Budda) vilket var ett tempel med en 13.35m hög buddastaty vilken man kunde både se från utsidan och från insidan. Det var respektingivande och templet runtikring var vackert. Mängden folk var dock otrolig men det måste bero på att det var lördag och att japanerna själva var ute på helgutflyckt. Jag reflekterade över vad som får en människa att dedikera sig till en lära och följa den till den grad många gör. Jag har en bok i min väska som handlar om buddismen och vad Gautama Siddhartha lärde men den har ännu varit för tung för att läsa klart under den här resan. Förhoppningsvis kommer jag att kunna läsa ut den i lugn och ro hemma i Sverige.


Vi tog oss till Hasedera ett sista tempel som skulle ha "Goddess of mercy" i guldstaty på 9m. Det fanns där även en vacker trädgård där vi gick på kö för att komma igenom. Det var ganska bra faktiskt. Man hann/tvingades stanna till för att njuta lite istället för att hela tiden klampa vidare. I slutändan hittade jag även ett rum med 18 snurrbara ikoner av sutterskrifterna som skulle motsvara kunskapen av orginalsuttrorna om man snurrade.


Vi återvände till Tokyo, åt Kaiten-Sushi vilket är en sushirestaurang där maten åker förbi på band och man plockar tallrikar som man vill ha och betalar per tallrik när man går ut. Ett roligt och ganska effektivt koncept. Efter det skaffade vi en väckarklocka till mig vilken egentligen fyller alla utom en funktion(internetåtkomst) som min borttapade mobil har gjort; tid och alarm. Nu sitter jag här och funderar över dagen och att jag kommer åka vidare själv imorgon. Det blir nog rätt speciellt. Men jag är i ärlighetens namn lite trött på Japan just nu. Jag har varit här länge och det börjar bli återkommande stycken som Tokyo och annat. Jag tror nog att norra Japan med vacker natur och en solig strand med lite snorkling på Okinawa kan råda bot på det.


 

Shoppinggata på väg till Tsurugaoka Hachimangu  

Lunch! Man ser inte guldkornen så tydligt  

Tsurugaoka Hachimangu, folkmassan var enorm

 

Men templet var vackert och hade ett litet museeum  

Trappa till huvudtemplet  

Påväg till Daibutsu, folkmassan sprider sig längs båda gatukanterna så långt man såg  

Daibutsu, var riktigt imponerande    

Insida, var tyldigen konstruerad av 13 olika delar vila alla fogades samman enligt olika tekniker för att den skulle bli stabil. Imponerande hur mycket arbete och teori som ligger bakom  

Vattenfall i Hasedera  

Utsikt mot havet, var ett tag sedan vi såg det. Tydligen kan man bada här i Hase  

Trädgårdsvandring med köbildning



Ovido - Quiz & Flashcards