Direktlänk till inlägg 2 juli 2015

Dag 22 Dåraktiga beslut

Av Magnus Ekstrand - 2 juli 2015 16:08

Vi vaknade tidigt på morgonen för att kunna se lite av naturen i Kawaguchiko innan vi åkte för att ta oss upp för Fuji. Trots allt hade sjöarna ett rykte för att vara otroligt vackra också. Vi bodde direkt vid en av de fem sjöarna nedanför Fuji och bestämde oss för att ta oss dit innan vi gav oss av. Vi stötte på en lavendelfestival på vägen där allt som såldes var lila och väldoftande. T.o.m glassen som såldes hade kryddats med lavendel och färgats lila. Det var ganska mysigt eftersom det kändes väldigt inofficiellt och vi vandrade runt ett tag för att sedan ta oss till hotellet för att åka in till staden.

Väl inne i staden fick vi reda på att Mikael och Book inte skulle komma förrän 12.00 och klockan var bara 10.00 Vi gjorde därför oss iredo så långt vi kunde och gick för turistinformationen för att kolla läget. Trots allt hade väderrapporten sett väldigt dålig ut igår natt. 115 km/h vindar och tungt regn. Så pass dåligt väder så att man inte ville tro på det. Turistinformationen berättade att det stämde och sade att vi kanske inte borde klättra. Vi satte oss ned och diskuterade. Säkert måste vi ställa in? Kunde vi stoppa Mikael och Book innan de slösade tid på att ta sig hit? Nej de hade redan åkt...

Vi satt något slokna och funderade på vad vi kunde göra istället. Men någonstans i mig hade hoppet om att bestiga berget ännu inte dött. Jag kände i mitt hjärta fortfarande en gnista som viskade "du kan testa" och " det går alltid att vända". Mikael och Book ankom och vi började tala om vad vi hört från informationen. Men det rubbade inte dom. De skulle upp på mt Fuji oavsett hur långt man kom eller hur utsikten var. Jag visste att det var ett oinformerat och ganska ogenomtänkt beslut men gnistan av vilja tog eld och jag bestämde mig för att följa med om inte annat än att se till att vi alla kom ner ordentligt. Anna tog det sunda beslutet och bestämde sig för att åkta till Tokyo. Vi tog ett kort farväl och skämtade om att hon kanske fick komma och hämta oss om det blev riktigt illa.

Vi handlade kort och gav oss upp för berget. Lock efter lock fick vi i öronen medans bussen letade sig evigt uppåt och uppåt. Förbi gränser av skogar, hus och människor. Upp igenom molnen och vidare. Vi satt något nervösa och skämtade om allt möjligt, kanske för att lätta den nervositet vi alla ändå kände. Väl uppe på 5th station möttes vi av en mindre anordning av fem souvenirbutiker, ett templet och en information. Vi stannade 50 minuter för att vänja oss vid en lätta luften och började klättringen.

Rent klättringsmässigt var det inget emot Mt Doom eller ens tongarino crossing som jag gjort i Nya Zeeland, kanske inte ens mot ett snabbt springtempo. Men jag fann det ändå svårt att finna andan och vi stannade ofta för att vila och att samla ihopp oss som grupp. Det märktes genast att vi hade lite olika fysik. Efter en måttlig tid på 2h och 20 minuter anlände vi vid vårt boende för natten. Tori-so en bergshydda där man för en anselig summa kunde stanna natten och få lite mat. Vi hade inte alls kommit så långt upp på berget som vi ville men å andra sidan så var vila och mat för viktigt för att fortsätta. Jag fick använda min nylärda och otroligt stöppliga japanska för att ta oss igenom formaliteter och betalning och vi lade oss med ganska gott humör. De i hyddan sade att de skulle väcka oss vid 23.00 för att ge oss gott om tid för att nå toppen så att vi kunde se soluppgången. Efter en lång tid av småsnack som sker när gamla vänner ska sova tillsammans så lyckades vi somna men hela tiden under natten vaknade jag av att vinden utanför slog hårt mot hyddan och att regnet börjat piska så kraftigt att Martins snarkningar inte längre hördes. Elektrisiteten giv av och på och jag började inse att det kanske skulle komma att finnas konsekvenser av vårt något modiga beslut att klättra.

Klockan 23.00 så väktes vi och fick förklarat hälften på japanska, hälften på engelska att "no climb", "must wait", "very bad weather", "tomorrow 6 AM". Något sög till i magen på mig när jag förstod att det faktiskt skulle kunna bli problematiskt att ta oss ned för berget. Men vi lade oss igen för att enligt de erfarnas råd vänta ut nattens oväder för att klättra vidare på morgonen. Någonstans i mitt huvud gjorde sig väderlekens information om 110km/hv vindar och kraftigt regn påmind. Men jag visste att jag skulle behöva alls sömn jag kunde för att kunna uthärda det och slöt ögonen för att sova. >>Fortsätting följer dag 23<<

En av de  fem sjöarna nedanför Mt Fuji, 1 minut från vårt hostel Togawaso

Lavendeläng där en lavendelfestival hölls i närheten

Överallt fanns små fotoramar där man kunde ta sitt kort

Buss på väg upp till Fuji

Martin, expeditionens linguist ser finurlig ut

Jag, expeditionens medic, ser taggad ut

Efter kanske 40 minuter hade bussen åkt ovan molnen

Del av 5th station där bussen lämnade av oss

Vi stannade ett tag för att vänja oss vid bergsluften och för att ta "före" bilder

Lufttrycket var lite annorlunda på den här höjden vilket syndes på Martins chipspåse

Införskaffade vandringsstanvar vilka inkuderade kartor över berget + små klockor så att man skulle kunna höra vanrandra om man inte såg - "strunt" tänkte vi

Vandringen började plant och t.o.m lite nedåt

Därefter var det mycket uppåt. Mikael, expeditionens bard, är skeptisk

Pausbild på ett av rastställerna som normalt ska ha rätt bra utsikt, var mest moln för oss. Ibland kom ett moln och flög rakt förbi likt en dimma, var en häftig upplevelse

Vissa partier var tuffare än andra men ändå inte riktigt omöjliga. Det var inte många som vandrade och vi kunde ta god tid på oss.

Mikael tog ganska ofta täten  Nyligen ankommen till vårt boende Torii-so vilket antagligen tagit sitt namn från att det ligger precis vid den första Torii dörren uppe på berget