Direktlänk till inlägg 25 juni 2015

Dag 15 Tillbaka till Tokyo

Av Magnus Ekstrand - 25 juni 2015 02:18

Efter lite strul med försäkringar och att spärra mobilen så gav vi oss av tillbaka mot Tokyo. Det var intressant att komma tillbaka in i storstaden efter att dels ha varit uppe i bergen i Yudanaka och sedan i en mindre stad Nagano. Idag hade vi bestämt att vi skulle testa ett kapselhotell vilket betyder att man hyr in sig på ett rum vilket i princip består av en 190 cm lång och kanske 90 cm bred säng och två eluttag.

Efter att ha ätit lunch och hittat hotellet så tog vi oss mot Ueno park för att titta runt. Det mesta av dagen hade redan gått så vi sparde de stora sakerna som Tokyo National museum tills imorgon. På kvällen åkte vi sedan ut till Odaiba som är öar skapade av människor. Ett speciellt typ av tåg ut som egentligen inte var ett tåg efter som den inte gick på räls utan snarare styrdes av ett nedgröpning i marken. Förutom att den saknade räls saknade den även chaufför och personal. Tåget var helt automatiserat och man kunde sitta längst fram för att titta ut över Tokyo och öarna medans det körde. Efter halva resan så fick vi en plats längst fram.

Odaiba var ungefär som jag kan tänka mig att ex Florida skulle se ut. Det var vita stränder, palmer, massa stora imponerande shoppningbyggnader och en allmän semesteratmosfär. Vi vandrade runt ett tag med Christofer som guide och hittade in i flera shoppingcenter som var helt otroliga. En var bygg så att man gick på en kullerstensgata och att affärerna såg ut som att de låg sängs en gata. För att förstärka illusionen hade de även en falsk himmel i taket som var ganska verklig. Efter ett tag glömde man bort att man gick inomhus. Vi hittade även en känd staty från New York i lite mindre skala.

På kvällen gick vi och letade efter ett ställe där man kunde få laga sin egen okonomiyaki. Okonomiyaki är någon form av röra som man beställer in och sedan steker på ett bord framför sig för att sedan pensla på krydda och sleva upp på sin tallrik. Det var roligt att få göra själv även om det inte var speciellt avancerat. Fram mot kvällen drog vi oss tillbaka för att planera morgondagen då vi skulle möta upp Mikael och Book. Det hade varit enklare om vi haft mer än sporadiskt internet och facebook att meddela oss med.

Lucch i Tokyo

Kvällens boende, bokat enbart på namnet men det var trevligt

Uneo Park

Ueno Park

Och mera tempel! Har saknat de lite grand under senaste dagarna... Denna låg mitt ute på en ö bland massa vattenväxande rabarberliknande växter

Åka svanbåt? Vi lät bli

Månträdet och ett Yomizu-hall(tempel) bakom

Tokyo national museum

På väg ut med Yurikamome("tåget" som går ut till Odaiba)

Sitta längst fram i tåget och njuta av resan

Nybyggnationer var vanligt

Fanns massa monument, statyer och annat man åkte förbi

Helt plötsligt såg Christofer en byggnad som han ej sett förut och kände igen från anime och ville dit

Så dit gick vi

Shoppingcenter med gatumiljö

Tillräckligt naturtroget för att man skulle glömma bort sig efter ett tag

Hittade kompisar till Hotch

Åt lite glass

Och njöt lite allmänt av atmosfären, bonuspoäng till den som ser vad från år inspererad av/ska likna

Hittade även denna dam, den enda bilden som man ser mig på. Dessvärre inte den bästa Okonomiyaki in the making