Direktlänk till inlägg 17 juni 2015

Dag 8 Klämdag 1

Av Magnus Ekstrand - 17 juni 2015 13:58

Något försenat men idag var en så pass ihoppknökad dag så att det helt enkelt inte blev av. Vi vaknade tidigt(06.00) för att gå på morgoncermonin tillsammans med de andra gästerna och munkarna i templet. Det var klockor, bjällror och mantror. Jag trodde faktiskt inte att de tre munkarna som höll cermonin skulle kunna få det så imponerande som de fick det men två formade ett bakgrundsmantra vilket återkom som refräng för att akompaniera den sistas mer markanta verser och stämma.

Efter det fick vi återigen en väldigt lyxig frukost som utgordes efter samma vegetariska koncept som gårdagen och det mesta smakade faktiskt väldigt väl. Det serverades i samma middagsrum med gårdagen där man satt på golvet på en kudde med ett antal små bord runt 20 cm höga framför sig med massa smårätter.

Efter en tidigt frukost så tog vi ett sista varv runt templena på Koya-san, vi gick till den stora ingångsporten till vilken man kommer till om man vandrar upp för berget och tittade lite i souvenirbutikerna innan vi började resan tillbaka till Kyoto. Resan gick som vanligt väldigt smidigt och vi anlände sent på eftermiddagen för att ta ett varv i Kyoto där vi besökte de gamla kvarterena i Gion och faktiskt fick se en Geisha.

Efter det gjorde vi något vi inte gjort i Japan tidigare, vi åkta iväg till hostelets pubb för att träffa lite andra människor. Vi träffade bland annat Mathew som lämnat sitt tidigare liv som lärare i Australien för att bli engelskalärare i Japan och levt här i 6 månader på en lön med 72kr/h. "I'm not getting rich or making too much savings but hell am I having a good time". Vi mötte även tre engelska läkarstudenter som precis blivit klara och skulle börja arbeta direkt efter deras 20 dagars resa i Japan. Det var trevligt sällskap och att fakiskt få prata med lite andra människor var en skön omväxling.

Daimond gate, ingången till Koya-san(Mt Koya)

En av väktarna vid Daimond gate

Tillbaka i Kyoto

Vi testade Kaiten sushi vilket är sushi som åker förbi på band så plockar man det man vill ha

Några av de äldra kvarteren i Kyoto

Gion, ett av de äldra kvarteren i Kyoto, det var i de här kvarteren vi fick se en Geisha. Lyckades dock inte ta någon bra bild

Hittade ett glasskaffe för att äta nattmacka innan vi gick till baren  Notera att det är Kellogs längst ned, räknas helt klart som nattmacka