Alla inlägg den 14 juni 2015

Av Magnus Ekstrand - 14 juni 2015 15:37

Idag blev det en intressant vandrardag, vi begav oss till Fushimi-Inari Taisha shrine vilket är ett tempel med en massa Torii dörrar på rad, och när jag säger massor menar jag massor. Vad är då en torii dörr? Jag vet faktiskt inte helt men det har en religös betydelse och vanligen finns EN(1) dörr för inträde till varje tempel. Det bestod av en vandring uppför trappor under dörrarnas eviga närvaro och en ganska vacker utsikt över kyoto från olika utkikspunkter.


Efter det så gick vi ner till  Kiyomizu-dera vilket var ett tempel där vi testade att lyfta järnstavar som de som kommer till helvetet får lov att bära.Jag tog dessvärre ingen bild men det krävdes både mig och Christofer för att rubba den. Vi gick även upp till kärlekstemplet där man för att få tur i sin kärlek kan testa att gå i blindo mellan två stenar för att få tur i sin nästa relation och hitta den rätta. Det fanns även en massa små tempelböner i form av påsar(finns överallt på alla tempel) för förhållanderelaterade saker så som födsel, graviditet, giftemål och många barn. Helt klart intressant! En av de roligare grejerna vi gjorde var att ta av oss våra skor för att gå ner i en underjordisk område där man följde en lina med budda kulor med vänster hand. Man skulle låta sig vara ensam i sig själv och låta sig utrymma ens helhet för att sedan med hjälp av budda - ljus i slutet hitta och se sig själv. Man fick även ta på en helg sten som representerade födseln och om man önskade något och hade vilja nog att genomföra det så skulle man få gudarnas hjälp.


Något som jag också har lärt mig skillnaden på idag är budism och shinto. Shinto är grund"religionen" i japan vilket tillåter en mängd gudar vilket gör att många andra religioner kan finnas tillsammans; buddism är enklast och mest integrerad med shinto men det exluderar inte att kristemdom, islam och andra religioner kan finnas tillsammans med shinto.


Efter detta gick vi till Kiyomisudera(stavning?) där vi besökte en mängd affärer och jag köpte en del souvenirer. Jag måste hålla lite väskuttrymme öppet dock men än så länge är det lugnt.


Kvällen avslutades med lite lugnt häng på vår egen våning och en enklare restaurangmiddag med föräldrarna. Imorgon ska vi åka söderut till mt Koya som är högsätet för en av budistvarianterna i Japan. Det kommer bli så häftigt!!


     

 

Den allra första Torii dörren till Fushimi-Inari  Taisha  

Hela vägen upp på berget  

Nedskrivna böner lämnade till templet  

Börjar på Torii dörrs vandringen  

Mer torii dörrar  

jag :)

   

 

På vägen upp finns något som måste vara familjeskrin, vissa var välbesökta andra inte  

En av templena på väg upp mot toppen  

Vägen ner till det mörka rummet där man lämnar sig själv åt mörkret

Det största templet på vägen upp mot toppen  Affärgata utanför templet



Vanlig mindre gata :)  

   Hotch jobb blir allt större, dagens nyköp är en vit räv för tur och en blå hexagon för seger, jag vet inte riktigt på vad jag ska segra men den var unik för templet  

Bild med vår värdfamilj, Chii-san och Toshi-san(förkortningar av deras namn + hederstitel). De har varit de bästa värdarna, helt ärligt de bästa, som man har kunnat önska sig

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards