Alla inlägg den 12 juni 2015

Av Magnus Ekstrand - 12 juni 2015 14:13

Dag 4
Ojojoj. Vi har precis kommit fram till vår gästfamilj i Kyoto. Det är Marinas, en japansk läkarstudent som varit på utbyte i Sverige terminen innans, föräldrar. Vi har blivit hämtade med taxi, fått artig konversation samt en hel våning av deras hus för oss själva. De har dessutom bokat en privat taxi för oss imorgon och köpt busskort åt oss dagen efter. Det är väldigt överväldigande och jag hoppas vi uttrycker vår tacksamhet på ett bra sätt. Det är rätt spännande och det är tur att Christofer talar så mycket japanska som han gör. Det bor även en liten farmor/mormor i huset som inte talar någon engelska alls men som tassar runt och är otroligt artig mot oss och lite halvförsynt talar med Christofer på japanska.


I övrig har vi åkt shinkansen hit. Det var häftigt, men mest för att jag intalat mig att det var häftigt. Annars var det precis som ett X2000 fast snabbare, mer benutrymme och en bockande konduktör. Jag halvsov och halvtittade ut genom fönstret men för det mesta kändes det mesta som vi åkte förbi rätt alldagligt, men ser dock helt klart att det är i ett helt annat land vi är Vi har även gått runt i Asakusa där det fanns ett gigantiskt tempel med marknad utanför. Det sprang även runt en mängd skolklasser vilka verkade ha i läxa att interagera med utlänningar på olika sätt. Jag fick ge en signatur till en mindre kille och Christofer blev intervjuad av en elev som pratade otroligt bra engelska(tänk som modersmål).


Dag 3
Vi började med att besöka nördkvarteret nummer ett i Tokyo - akihabara. Det innebar en otroligt mängd affärer med blinkande och talande skyltar och mer figurer, böcker, spel och allmänt merchandise än jag sett i mitt liv tillsammans(inräknat konvent). Det häftigaste att se var den enorma mängd figurer som fanns men också att gå runt i något som verkar ett oändligt bibliotek med bara manga. Helt klart en upplevelse. Det är bra att vi gjorde det här i början så att jag lyckades hålla mig från att köpa med de "få och små sakerna" som jag hittade överallt. Jag "råkade" få med mig en artbok dock. Sen gick vi till Meiji-jingu vilket är ett tempel i Yoyogi park. Det var mitt första tempel och det blir nog fler sådana. Saker jag lärt mig om templen: Gå i sidan av de stora Tori dörrarna, mitten är för gudarna, tvätta händer och mun i det rena vattnet utanför, kasta pengar -> buga -> klappa två gånger för att åkalla gudarnas uppmärksamhet vid altaret -> be. Det finns även en mängd mindre talismaner som man kan köpa för olika syften: kroppslig och mental hälsa, tur, trafiksäkerhet, resesäkerhet, tur inför inträdesprov och massa annat.  Slutligen tog vi oss till ett utkikstorn där man fick åka upp till 45 våningen och vi avrundade kvällen med att titta på stadens ljus i skymningen.

 

Gata i Akihabara

Gata i Akihabara

 

Affär, väldigt platseffektiva, ibland fick man stå i sidled för att komma in i hyllorna och gå ut och vända på sig för att kunna kolla på andra sidan.

 

Några av figurerna i affärerna

 

Figurer med mer västerländsk inspiration

 

Lite Disney

 

Gata i Akihabara

 


Jobb eller nöje? Filmad och fottad blev han i.af

;  

En av de religösa portarna, man ska bocka innan man går in och inte gå i mitten

 

Lite natur :)

 

Sakebryggarnas gåvor till Meiji-jingu

 

Meiji-jingu templet i sig  

Baksidan av storstaden, kartongerna och pressäningar som syns längs staketet är hem för ett fåtal olyckliga  

Matutlämning

Tokyo från 45:te våningen    

Rökig bakgata med massor med små restauranger med plats för 4-30 personer längs hela gatan

Trångt? :)

  

   

Ser rätt mysigt ut ändå  

Natbild på gata

Tempel Asakusa, lite större och mer komersiellt än det andra  

Buddastaty     

M  

Väktare till tempel

Templet i sig  

Röken som syns är helande rökelse, bara att vifta mot var du har ont/problem    

Skor för gud om han skulle komma förbi, är de borta vet man att gud varit där

HBQT rörelse?    

Kanske vem vet, tog en bild för säkerthetsskull

Ramune för ca 8 kr, alldeles lagom för mig

På tåget mot Kyoto, en talisman från vardera tempel för mental och kroppslig hälsa

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards